Wereldverbeteraar of kunstenaar?

24 februari 2020
Wereldverbeteraar of kunstenaar?

‘De planeet redt zichzelf’

Is de Rotterdamse coryfee Daan Roosegaarde een kunstenaar of een wereldverbeteraar? Door zijn plannen om de atmosfeer op te ruimen, zou je denken aan dat laatste. Maar Roosegaarde vindt dat niet: “Nee, die planeet redt zichzelf wel. Maar we mogen de mens wel prikkelen om wakker te worden.”

Mensen prikkelen met inspirerende kunstobjecten. Ze aan het denken zetten. Dat is de missie van Daan Roosegaarde. Dat doet hij door techniek en kunst te combineren in een ruimtelijke omgeving. Bekend zijn projecten als ‘Smog Free Project’, ‘Icoon Afsluitdijk’, ‘Smart Highway’ en het project dat nu in ontwikkeling is: ‘Space Waste Lab’.

Prikkelen

De Smart Highway is zo’n voorbeeld van het prikkelen dat Roosegaarde zo graag doet. Het idee van Roosegaarde was om snelwegverlichting te bieden in de  vorm van oplichtende lijnen. Deze lijnen worden opgeladen door zonne-energie overdag en branden terwijl het donker is. Kunstzinnig weergegeven, zorgt dit project ervoor dat het de mensen aan het denken zet. Ook het Space Waste Lab is een project dat mensen moet prikkelen. Op dit moment zweven er 29.000 grotere objecten rondom de aarde. Dat is Space Waste, of ruimteafval. Dit afval kan onze huidige satellieten beschadigen door botsingen, wat tot meer ruimteafval leidt. En eigenlijk weet niemand hoe we dit moeten oplossen.

Bij het Space Waste Lab wordt door middel van LED’s en real-time tracking het afval boven je hoofd met groene lijnen gevisualiseerd. Bezoekers worden dus meteen bewust gemaakt van de omvang van de uitdaging. Maar het Lab richt zich - samen met zo’n 2000 studenten - ook heel duidelijk op het vinden van oplossingen. Is het misschien mogelijk om met het afval een zonne-reflector te bouwen als antwoord op de temperatuurstijging? Hier wordt de missie van Roosegaarde heel duidelijk. Daan Roosegaarde: “We moeten op een andere manier naar het probleem kijken. Wat is ruimteafval, hoe kunnen we het oplossen en welk potentieel biedt het?”

Spontane ontmoetingen

Geïnspireerd door zijn bezoeken aan China, waar hij een pop-up studio heeft, ontwikkelde Roosegaarde het Smog Free Project. Hij ontwikkelde een gigantische luchtzuiveringstoren, waarmee inmiddels verschillende smog free campagnes zijn gedaan in Korea, China, Nederland en Polen. De toren filtert hele kleine deeltjes van 2,5 en 10 micrometers uit de nevel om schone lucht te creëren tussen de smog. Hij hoopt dat deze oase een plek zal worden waar mensen samenkomen om vrij te ademen, waar spontane ontmoetingen plaatsvinden en waar ideeën gedeeld worden. Roosegaarde vroeg zich af waarom er steden gebouwd worden die ons beschadigen. “Die vraag stellen werd eigenlijk een irritatie. Deze irritatie verwerk ik nu in een oplossing.”

Zoeken naar ingrediënten

Roosegaarde schroomt niet om in dit soort enorme projecten veel eigen geld en tijd te steken. Gewoon omdat hij het belangrijk vindt. Daarna gaat hij pas op zoek naar partners. Daarbij moet er wel een ‘sense of urgency’ zijn en de wens om te veranderen en mensen te activeren. Dan krijg je volgens hem een goed team van ontwerpers en engineers. “Dat is ook het moment waarop je zegt: niemand verlaat het pand voordat we een prototype hebben.” Hij vergelijkt het weleens met het hebben van een bepaalde smaak in je mond. “Je gaat op zoek naar de ingrediënten en je begint met koken, net zo lang tot je de juiste smaak hebt.”

Facultatief

Roosegaarde visualiseert elk project in zijn hoofd. Hij probeert het zich voor te stellen alsof het project er al is, eromheen te lopen, het te voelen, hoe het eruit ziet, wat het van hem wil, wat hij ervan wil. “Als ik het mij kan voorstellen, op een vreemde, mooie manier, dan is het er eigenlijk al.” Hij maakt een soort ‘mental map’. Daar gaat enorm veel tijd en energie in zitten, maar dat helpt hem om het stap voor stap naar realiteit te brengen. Als hij het eenmaal in zijn hoofd gebouwd heeft, is het voor hem geen idee meer, maar al realiteit.

Licht is communicatie

In heel veel van zijn ontwerpen en projecten speelt licht een cruciale rol. Volgens Roosegaarde is licht een vorm van communicatie en geen decoratie. “Als je ’s nachts naar de sterren kijkt, is dat informatie over onze geschiedenis, die met een snelheid van 300.000 km per seconde op je afkomt. Dus ja, ik denk dat licht een heel belangrijk communicatiemiddel is.” Komend jaar herdenken wij 75 jaar bevrijding. Roosegaarde ontwierp ‘Levenslicht’, een tijdelijk monument van 104.000 lichtgevende stenen om de slachtoffers van de Holocaust te herdenken. Alle gemeenten van waaruit Joden zijn gedeporteerd, kunnen er volgend jaar deel van uit maken. Ook hier gebruikt hij dus ‘licht’ om zijn boodschap te communiceren.

Nieuwe waarde creëren

In al zijn werk wil Roosegaarde oplossingen bieden of aandacht vragen voor problemen in deze wereld, zoals smog en ruimteafval. “Maar,” zegt hij, “je moet hybride zijn, nieuwe connecties maken. Alleen dan kunnen we nieuwe waarde creëren en alleen dan kunnen we onze samenleving ‘future-proof’ maken”. Door mensen te prikkelen en aan te zetten tot denken, hoopt Roosegaarde zijn bijdrage te leveren aan de toekomst.

Risico's afdekken in 3 stappen met Schreuder Verzekert

Schreuder Verzekert ondersteunt ambitieuze mensen bij het bereiken van hun doelstellingen. Zo ook bij Daan Roosegaarde. Hij ontwerpt en ontwikkelt de meest uiteenlopende zaken en dat vraagt een enorme investering. Daar komen dus flinke risico’s bij kijken. Een goede verzekering dekt dan de nodige risico’s af. Maar waar vind je een verzekering voor iets unieks? Schreuder Verzekert volgt hiervoor altijd de aanpak: ‘Risico’s afdekken in 3 stappen’.

1. Allereerst worden alle risico’s geïnventariseerd door onze risicospecialisten. Op basis van een beproefde checklist maken wij inzichtelijk welke risico’s er zijn.

2. In stap 2 gaat Schreuder met het overzicht aan risico’s op zoek naar de juiste verzekeraar. Soms zijn hiervoor standaard oplossingen, maar in het geval van Roosegaarde zijn het altijd unieke objecten. Schreuder probeert dan verzekeraars te vinden voor het berekende risico.

3. In stap 3 komt Schreuder dan met een voorstel voor de opdrachtgever. Door de beproefde methode van Schreuder Verzekert kunnen wij ook de unieke kunstobjecten van Roosegaarde verzekeren. Ook in Saudi Arabië, New York, Parijs, Tokyo en Australië.

Meer weten over het verzekeren van risico's? Neem dan contact op met een van onze adviseurs.

Meer informatie?